30دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، برای زنانی با سابقه دیابت بارداری، روزه داری متناوب ممکن است به اندازه ی روش سنتی محدود کردن کالری در کاهش وزن موثر باشد.

دیابت بارداری در دوران بارداری ایجاد می شود و از دیابت نوع 1 و 2 متمایز است. در حالی که این مشکل پس از بارداری برطرف می شود، زنان دارای سابقه دیابت بارداری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند - خطری که به نظر می رسد بسیاری از آنها آن را دست کم می گیرند. دیابت بارداری از هر 10 زن باردار، یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از سازمان های پزشکی غربالگری آن را در تمام بارداری ها توصیه می کنند. عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری شامل سن بالای 25 سال، اضافه وزن یا چاقی، عدم فعالیت بدنی کافی، سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 و ابتلا به دیابت بارداری در بارداری قبلی است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد. در حالی که تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی اغلب برای درمان دیابت بارداری کافی است، در برخی موارد استفاده از داروها ضروری هستند، برای مثال انسولین که به طور گسترده توصیه می شود. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد داروی خوراکی متفورمین مزایای خاصی را نسبت به انسولین ارائه می دهد.

در مطالعه ی اخیر، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی، استراتژی های مختلف رژیم غذایی را برای کاهش وزن در زنان دارای سابقه دیابت بارداری مقایسه کردند. برای زنان دارای اضافه وزن که قبلاً دیابت بارداری داشتند، کاهش وزن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، به طور گسترده به عنوان یک استراتژی کلیدی شناخته شده است. در این مطالعه، گروهی متشکل از 121 زن به طور تصادفی انتخاب شدند تا یکی از دو راهبرد را دنبال کنند: روزه داری متناوب یا رژیم محدودیت کالری سنتی (مداوم).

گروه روزه داری متناوب پنج روز در هفته غذای معمول خود را می خوردند، اما دو روز در هفته کالری دریافتی خود را به 500 کالری محدود می کردند. گروه سنتی محدودیت کالری، هر روز هفته تنها 1500 کالری غذا می خوردند. هر دو گروه در نهایت در هر هفته حدود 25 درصد از کالری دریافتی خود را کاهش دادند و استراتژی تعیین شده ی خود را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

در میان 62 شرکت کننده ای که مطالعه را تکمیل کردند - با میانگین سنی 40 سال و مدت زمان متوسط ​​2.9 سال از تجربه دیابت بارداری - اعضای هر دو گروه کاهش وزن قابل توجهی را در طول 12 ماه تجربه کردند. میانگین کاهش وزن در گروه روزه داری متناوب 4.8 کیلوگرم بود، در حالی که در گروه محدودیت کالری سنتی میانگین کاهش وزن 3.2 کیلوگرم گزارش شد. این نتیجه نشان داد که روزه داری متناوب حداقل در مورد کاهش وزن، کمتر از روش محدودیت کالری سنتی نیست. تفاوت معنی داری بین دو گروه در میزان هموگلوبینA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون)، قند خون ناشتا، یا سطح انسولین ناشتا، یا در نتیجه آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) پس از 12 ماه وجود نداشت.

دکتر Kristy Gray، نویسنده ی این مطالعه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب به اندازه رژیم غذایی با محدودیت کالری مداوم در کاهش وزن برای زنانی که دیابت بارداری داشته‌اند، مؤثر است، که بسیار عالی است، زیرا انتخاب و کنترل بیشتری برای زنان فراهم می‌کند. او افزود: البته خانم‌ها باید قبل از شروع این نوع رژیم از یک متخصص بهداشتی مشاوره بگیرند تا از مناسب بودن این رژیم غذایی با شرایط خود مطمئن شوند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/30/intermittent-fasting-effective-for-weight-loss-following-gestational-diabetes/